تعداد پرینت کارتریج لیزری

تعداد پرینت کارتریج لیزری

به عنوان کاربر پرینتر و کارتریج ، حتما تاکنون با این سوال مواجه شده اید: "این کارتریج چند برگ پرینت میگیرد؟"

تولید کنندگان معتبر جهانی پرینتر و کارتریج برای محصولات خود تعداد پرینت استاندارد در نظر می گیرند و آن را در مشخصات فنی کارتریج ذکر می کنند.

قابلیت تعداد پرینت یک کارتریج به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین آن فایل ارسالی توسط کاربر و میزان پوشش تونر یا جوهر برای چاپ آن است.

در کارتریج های لیزری با ظرفیت استاندارد پرینت 2500 برگ ممکن است با ارسال یک فایل خاص که مثلاً حاوی عکس یا هاشور است قابلیت چاپ تا 500 برگ کاهش یابد در حالیکه در وضعیت پرینت متن ساده امکان دارد تعداد پرینت نهایی تا 5000 برگ هم افزایش یابد.

سوال مهم اینجاست؛ تعداد استاندارد چاپ توسط یک مدل معین کارتریج بر اساس چه معیاری سنجیده می شود؟ این سوال دقیق و درست و قابل بررسی است.

یکی از معتبرترین معیارهای جهانی برای سنجش تعداد پرینت، نمونه تست ISO/IEC 19752 است. این تست در ژوئن سال 2004 برای تعیین تعداد استاندارد پرینت در کارتریج های لیزری تک رنگ تدوین شده است و مورد استفاده اکثر کارخانه های معتبر می باشد.

در روش سنتی ، تولید کنندگان پرینتر استاندارد تعریف شده ای را به عنوان معیار تعداد پرینت یک کارتریج در نظر نمی گرفتند و عموماً  ظرفیت کارتریج را بر اساس “تعداد پرینت با پوشش 5% ” توضیح می دادند.

در نقطه مقابل ، ISO/IEC 19752 تلاش می کند یک تعریف جامع و بسیار دقیق از مراحل اندازه گیری با هدف خلق معیارهای عینی برای مقایسه تعداد چاپ کارتریج ، تعریف کند. بطور خاص، استاندارد ISO/IEC 19752 شرح مفصلی را از موارد زیر ارائه می کند:

آماده سازی آزمون و شرایط محیطی

حجم نمونه (حداقل 3 پرینتر هر کدام با 3 عدد کارتریج)

نوع کاغذ

حالت چاپ

سند آزمون (ارائه شده با فرمت pdf)

کارتریج و پرینتر ( خریداری شده در بازار آزاد از حداقل سه منبع مختلف به جز تولید کننده)

بررسی روند و خطا

معیار اتمام کارتریج(برای مثال ، کارتریج چند بار باید تکان داده شود.)

با رعایت معیارهای فوق میتوان تعداد دقیق پرینت هر کارتریج را محاسبه کرد.