نگهداری از کارتریج جوهر افشان

نگهداری از کارتریج جوهر افشان

منبعی که جهت تامین رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر استفاده می‌گردد، “تونر” یا “کارتریج” نامیده می‌شود. چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود.

رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهر افشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود:

cyan (آبی)، magenta (قرمز) و‌ yellow (زرد) که به همراه آنها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود. بعضی از چاپگرهای جوهرافشان، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مشکیِ مرکبی به وجود می‌آورند که برای نوشتن متن چندان مناسب نیست و رنگ آن به صورت مشکی متمایل به سبز یا آبی می‌باشد. در سری قدیم چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌ های سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بودند و در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید. ولی امروزه در چاپگرهای جوهرافشان، این سه رنگ از یکدیگر جدا شده‌اند.

معمولاً اکثر “چاپگرهای جوهر افشان” از چهار رنگ اصلی تشکیل شده‌اند. ولی شما برای چاپ حرفه‌ای عکس، به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن ‌باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌ های طبیعی‌تر تأثیرگذار است.

روش‌های نگهداری از کارتریج جوهر افشان چگونه است؟

هنگامی که کارتریج جوهر تمام می‌شود یا نزدیک به تمام شدن است اگر دقت لازم را در نگهداری از آن بعمل نیاورید ، سریعا خشک شده و دیگر نمی‌توان آن را مجدداً شارژ کرد . بدین ترتیب مجبور هستید پول بیشتری برای خرید دو عدد کارتریج نو صرف کنید  پس وقتی اولین آثار اتمام جوهر هر کدام از کارتریج‌های رنگی یا مشکی را مشاهده کرده، وقت را تلف نکنید و سریعاً آن کارتریج را از پرینتر خارج کرده و از روش‌های نگهداری از کارتریج جوهر افشان اطلاع پیدا کنید یا به دست کسی برسانید که بتواند آن را برایتان شارژ کند .

برای بسته بندی هر کارتریج بصورت جداگانه به وسایل زیر نیاز دارید:

۱- یک عدد کیسه پلاستیکی زیپ دار (زیپ لاک)

۲- یک نوار باریک (۳۰ در ۲ سانتیمتر) از پارچه کرکی یا کاغذ کاهی نسبتا کلفت یا دستمال کاغذی کلفت

۳- یک عدد کش حلقه ای

روش بسته بندی را بصورت مرحله به مرحله انجام دهید:

۱- کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید.

۲- نوار باریک را چند تا کنید تا به اندازه طول حدود ۳ سانتی متر کوچک شود. آن را خیس کنید. این خیسی باید حاوی آب باشد اما چکه نکند.

۳- کارتریج و نوار خیس شده را در پلاستیک قرار دهید . توجه کنید که نوار خیس کافی است به بدنه کارتریج بچسبد و نباید هیچگونه تماسی با هد چاپ یا قسمت های جوهری کارتریج داشته باشد . وظیفه این نوار خیس ، مرطوب نگهداشتن داخل پلاستیک است.

۴- کیسه را بسته و زیپ آنرا خوب ببندید.

۵- با کش دور پلاستیک را مهار کنید.

۶- هرچه سریعتر نسبت به شارژ آن اقدام کنید.

اگر نتوانستید کارتریج را به موقع شارژ کنید لازم است تا نوار کاغذی را حداقل هفته‌ای یکبار مجدا خیس کنید.

توجه به نکات زیر بسیار مهم و الزامی است:

۱- به محض تمام شدن جوهر کارتریج، آنرا از پرینتر خارج کرده و در کیسه پلاستیکی قرار دهید. در غیر اینصورت کارتریج سریعا خشک شده و باید آن را دور بیاندازید.

۲- در کارتریج رنگی، به محض اتمام اولین رنگ، کارتریج را بسته بندی کنید. تغییر رنگ طبیعی تصاویر به شما کمک می‌کند تا متوجه اتمام یک رنگ شوید.

۳- اگر هرچه سریعتر کارتریج را پر کنید ، شانس کار مجدد با آن را خواهید داشت.