تفاوت کارتریج اچ پی اورجینال با طرح

تفاوت کارتریج اچ پی اورجینال با طرح

با توجه به گسترده شدن بازار فروش کارتریج و مواد مصرفی، راه برای ورود کالاهای تقلبی به این بازار باز شده است. کالاهای تقلبی که هم باعث هدر رفت پول شما می‌شود و هم کیفیت آن از نظر چاپ قابل مقایسه با کالای اصلی نیست.

یکی از مشخصه‌های اصلی شناخت در فهم  تفاوت کارتریج اورجینال با طرح یا چینی  وجود هولوگرام بر روی بسته آن است که توسط یک تکنولوژی خاص ساخته شده و هولوگرام چینی یا طرح، کیفیت مشابه آن را ندارد. می‌توان گفت که هولوگرام فابریک را نمی‌توان بصورت سالم از جعبه آن جدا نمود و پس از جداسازی مخدوش می‌شود. هولوگرام نمونه چینی خاصیت هولوگرام اورجینال را نداشته و بیشتر به برچسب شبیه است که به راحتی از روی جعبه جدا می‌گردد.

مشخصه بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد سری ساخت و تاریخ تولید کارتریج است که در پشت جعبه حک شده است که در نمونه چینی یا طرح نیز این سریال به صورت چاپ در پشت جعبه وجود دارد. باید توجه داشت که سریال جعبه حک شده و تاریخ تولید روی جعبه با کارتریج همخوانی داشته باشد. در نظر داشته باشید  تاریخ درج شده روی جعبه کارتریج اصلی، تاریخ تولید بوده نه تاریخ انقضا و می‌بایست این تاریخ از زمان حال عقب‌تر باشد. به‌طور مثال اگر زمان خرید کارتریج ماه می 2017 میلادی است، تاریخ تولید حک شده روی جعبه می‌بایست قبل از این تاریخ (مثلاً ماه جولای ۲۰۱۶) باشد. کارتریج‌ های تونر لیزری تاریخ انقضا ندارند و اگر در شرایط دمایی مناسب و غیر مرطوب قرار گیرند و پودر داخل کارتریج سفت نشود خراب نشده و قابل مصرف است اما در کارتریج‌ های جوهر افشان تاریخ انقضای درج شده مهم بوده زیرا ممکن است پس از گذشت مدت خاصی جوهر داخل آن خشک شود و دیگر قابل استفاده نباشد.

روی جعبه تونر کارتریج های طرح‌ فابریک که در چین تولید می‌شود تاریخ تولید روی جعبه را بالاتر می‌زنند. خود این موضوع یکی از راه‌های تشخیص تفاوت کارتریج اورجینال با طرح یا چینی می‌باشد. تونر کارتریج‌های اورجینال دارای نوار پلمپ پلاستیکی نارنجی رنگی هستند که می‌بایست لوگوی اچ پی روی آن حک شده باشد و همچنین فرورفتگی در قسمت سر و ته آلومینیومی درام (فابریک) وجود دارد. لازم بذکر است که کارتریج‌های اورجینال و فابریک دارای گارانتی نمی‌باشند.عکس پایین نشان دهنده ی تصویریه  تفاوت کارتریج اورجینال با طرح یا چینی میباشد.

بطور کلی از نظر تفاوت کارتریج اورجینال با طرح یا چینی موجود در بازار ایران  به سه دسته تقسیم می شود:

کارتریج درجه 1

به دلیل گران شدن قیمت دلار و افزایش تحریم‌ها برای حمایت از مصرف کننده کارتریج‌های چینی با کیفیتی بالا و در حد کارتریج فابریک و با درام و چیپست فابریک از کشور چین وارد شده است که از نظر کیفیت بسیار بالا بوده و پودر آن ساخت کشور ژاپن می‌باشد. این کارتریج‌ها دارای تمامی استانداردهای کمپانی اچ پی هستند و هیچگونه آسیبی به پرینتر نمی‌رساند و از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده و دارای گارانتی تعویض نیز می‌باشند.

کارتریج درجه 2

این کارتریج‌ها نیز ساخت کشور چین است اما موقع ثبت سفارش این مدل از کارتریج به خاطر کاهش دادن هزینه از طرف سفارش دهنده از کیفیت آن کاسته شده و بسیاری از قطعات موجود در کارتریج دارای کیفیت پایین است و پودر موجود در آن نامرغوب بوده و تعداد برگی که چاپ می‌کند بسیار کم می‌باشد و گاهاً پیش آمده که برای پرینتر مشکل ساز بوده‌اند.


کارتریج درجه 3

این دسته از کارتریج‌ها که به کارتریج‌های شارژی یا ریفیل (Refill) نیز معروفند همان کارتریج های مصرف شده می‌باشند که کاست آنها رنگ شده و قطعات آن‌ها همگی کارکرده هستند. این دسته از کارتریج‌ها درون کارگاه های زیرزمینی شارژ شده و پس از قرار دادن نوار پلمپ روی آن بعد از بسته بندی به بازار فروش وارد می‌شوند که گاهاً به خاطر این‌که قطعات کارتریج کارکرده هستند تا انتهای کار نمی‌تواند مصرف شوند.

طبق آمار وب سایت شرکت اچ‌پی، این کارتریج‌ها در مقایسه با کارتریج‌های اوریجینال و اصلی، 27 درصد کیفیت چاپ را کاهش می‌دهند. همچنین  16 درصد، احتمال خراب شدن پرینتر را بیشتر می‌کند و این کارتریج‌ها به اندازه نمونه اصلی ظرفیت چاپ ندارند. کارتریج‌های ریفیل یا پر شده با بیش از ۳ برابر قیمت، در بازار به فروش می‌رسند در حالی که کارتریج‌های اوریجینال با 6 تا  12 درصد سود فروخته می‌شوند. طبق آمار شرکت اچ‌ پی، کارتریج‌ های اصلی بیش از 34.7 درصد، تعداد صفحه بیشتری را نسبت به کارتریج‌های تقلبی و پرشده چاپ می‌کند.

کارتریج های ریفیل، قیمت پایین‌تری دارند و برای کوتاه مدت مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، اما با توجه به اینکه باعث خرابی دستگاه می‌شود، به ضرر کاربر است. با استفاده از کارتریج اصلی، خرابی دستگاه بسیار کمتر است.

با توجه به موارد ذکر شده؛ می توان یکی از دو حالت زیر را انتخاب کرد:

اول، ظرفیت کم و کیفیت پایین چاپ، افزایش خرابی دستگاه، پرداخت سه برابر ارزش واقعی کالا (به عبارت دیگر تحمیل هزینه ها)

دوم، کالای اصلی با ظرفیت چاپ کامل، بهترین کیفیت چاپ و با ارزش واقعی